vrijdag 3 januari 2014

Minderheden

Ondertussen is dit een beetje belegen onderwerp...

<Quote Elsevier 01 december 2013>
“Ook liet de minister van Sociale Zaken zich nog even uit over presentator Gordon die in een talentenshow een grap maakte over een Chinese kandidaat.
Asscher zegt dat Gordon nogal gemakkelijk over alle ophef heen stapt. 'Het kan wel grappig zijn, maar het is niet altijd leuk voor mensen,' zei hij. Nederlanders moeten uitkijken met het kwetsen van minderheden. Uitspraken zoals die van Gordon helpen daar niet bepaald bij.”
<unquote>

Minderheden? Hoeveel Chinezen denkt Asscher dat er op de aarbol rondwandelen? Volgens mij kan je beter uitkijken met grappen over meerderheden, zoals die Deense  cartoonist heeft ondervonden met zijn plaatje van Mohammed. Hoewel minderheden natuurlijk ook snel op de tenen getrapt kunnen zijn.

nakomertje ivm Gordon:

De Chinese restaurants hebben medio december 2013 een ludieke actie aangekondigd: alle gerechten nr.39 krijgen 39% korting. Er doen 39 restaurants met de actie mee. Ik hoorde trouwens voor het eerst een geluidsfragment van het gewraakte grapje en ik moest toch ook echt even lachen, vond het wel een nogal flauw grapje, maar alla. De zanger zou een klassiek werk zingen en in mijn optiek refereerde Gordon met zijn grap ook aan de vaak bij werken van Mozart genoemde KV (Köchel Verzeichnis) nummers, of de BWG (Bach Werke Verzeichnis) nummers. Die nummering noemen doet mij altijd wat bespottelijk en frikkerig aan en acht ik overbodig, immers, kenners weten allang waarover het gaat, en niet-kenners zal het een worst wezen.

Verder moest ik even denken aan de mezzosopraan Cathy Berberian die ooit een boodschappenlijstje heeft gezongen, ook dat vind ik humor in de “getallenlijstjes” sfeer. Ik heb jaren geleden een concert bijgewoond: “Hoornconcert met passieve piano”. Hoe dan ook, het zingen van “nummer 39 met rijst” klinkt voor mij dus minder als een belediging van een Chinees, maar meer als een surrealistische opmerking. Zelf heb ik wel eens overwogen, een “Alzheimer Ouverture” te schrijven (met heel veel zwaar vibrerende violen)...

Maar ach, als de Chinezen geraakt zijn door de opmerking, waarom zou Gordon dan geen excuses aanbieden? Het sop is de kool niet waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten