woensdag 8 januari 2014

Vitesse

Guttoguttogut! Wat doen we ineens opgefokt nu er geen Israëliër in een Arabisch land mag voetballen. Net alsof dat iets nieuws is! En dan doet de club nu ook nog of de aanvraag wel degelijk gedaan is, en de ambassade heeft die aanvraag nooit ontvangen... ja hoor, de posterij is natuurlijk de schuldige! Ter zijde: die smoes zou na die vermaledijde privatisering nog best eens waar kunnen zijn, want sinds die tijd krijg ik met regelmaat de post van de buren. Ik ben daarom ook heel benieuwd wie de aan mij gerichte post krijgt.
Hoe dan ook denk ik dat je voor alle Arabische landen een visum nodig hebt, ongeacht je nationaliteit. (even gegoogled: Voor de emiraten wordt een visum voor West-Europeanen doorgaans zonder meer afgegeven bij aankomst, maar van te voren aanvragen als de nationaliteit anders is, zie de website van de visumdienst).

Maar goed: Al meer dan 30 jaar vragen de Arabische landen om “certificaten van oorsprong”. Die certificaten horen bij te leveren apparatuur of materialen. Doel van zo een certificaat is dat de klant kan zien dat er geen produkten uit Israël aan hem worden geleverd. Beter kan het certificaat als “niet-jood verklaring” worden omschreven. Hoewel een inwoner van Israël niet noodzakelijk jood hoeft te zijn. Het regelen van die certificaten tbv Saudi-Arabië was nog een heel administratief gedoe, men moest naar de ambassade om ze te laten epibreren en zo. Ik kan me niet herinneren dat de Nederlandse overheid zich hier ooit druk over heeft gemaakt: de handelsbelangen vinden ze kennelijk  heel wat groter dan gedoe over discriminatie.

Maar nu het een voetballer betreft dan vindt iedereen ineens dat het niet deugt. Pfff. Nounou. Kom, ik ga maar eens opzoeken wat die van God Gegeven Franse cabaretier op zijn kerfstok heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten