vrijdag 11 april 2014

Fietsers

Een paar dagen geleden was op BNR een discussie over het aantal dodelijke verkeersongevallen. De slachtoffers waren vooral “zwakke” verkeersdeelnemers. Het aantal stabiliseert rond de 500 personen per jaar. Met “zwak” bedoelt men vooral fietsers. Men dacht er over om om iets aan de wegen te doen: die moesten door inrichting veiliger worden. Gisteren ontmoette ik iemand die klaagde omdat je als het donker is ook bijna geen voetganger met een donkere jas kan zien; kleine reflectoren op de jas zou ze fijn en veiliger vinden. En daarbij: als je een fietser aanrijdt ben je altijd de schuldige. Dat verhaal herkende ik.

Ik verplaats me op allerlei voertuigen: voeten, motor, fiets, auto, tram, bus, net naar gelang me dat het gunstigste uitkomt. Ik heb dus in al die situaties ervaring opgedaan.

Iets aan de wegen doen lijkt me onderhand nogal belachelijk. Ik heb de indruk dat het nodige al is gedaan; alleen verschilt de voorrang voor fietsers op rotondes zo ongeveer per rotonde. Daar mag wel wat eenheid in komen.
Voor de rest vind ik dat het hoog tijd wordt dat fietsers eens naar het verkeer gaan kijken in plaats van naar hun smartphone. Zelfs als ik als fietser in een groep andere fietsers zat, kwam ik fietsende moeders tegen, met een kindje voorop en eentje achterop, tegen de richting en de groep in rijdend terwijl ze hun foon zaten te bedienen. Als ik ze dan aankeek met een blik van “jij bent totaal geschift” dan keken ze verontwaardigd terug. Ik begrijp dat gedrag niet: het kan wel zijn dat de automobilist altijd schuld heeft als een fietser verwond raakt, maar wat schiet de fietser daar mee op als die de rest van het leven in een rolstoel verder moet? In de auto mag je een telefoon niet in je hand houden. Hoog tijd dat het ook voor fietsers wordt verboden.

Verder heeft de overheid een foutje gemaakt door fietspaden te maken met 2 richtingen. Op zich is dat prima, als het maar duidelijk is aangegeven met een witte middenstreep of zo. Nu heb ik de indruk dat alle fietsers denken dat er nu op elk fietspad, hoe smal het ook is, tweerichtingverkeer mag zijn. Dat is gevaarlijker dan vroeger.

Het is me ook niet duidelijk waarom die ellendige xenon lampen zijn toegestaan in auto’s. Als je in de auto zit zie je daarmee ’s-avonds in de stad niks beter, maar de tegenligger wordt, vooral als het regent, verblind zodat hij overstekende voetgangers of fietsers nauwelijks ziet. Zelfs voor verkeerslichten is een maximale lichtsterkte vastgesteld om verblinding te voorkomen, en moderne verkeerslichten worden om die reden ’s-avonds gedimd. Maar de verplichting voor het in de stad voeren van dimlicht, die gebaseerd is op de lichtsterkte van gloeilampjes uit de jaren 60, slaat vandaag de dag nergens meer op. Ik vraag me af wie die xenon troep goedkeurt.

Conclusie: eindelijk eens wat doen aan die verblinding (stadslicht weer invoeren?), en opleiding / voorlichting van fietsers. Dat zou het verkeer vermoedelijk al heel wat veiliger maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten