donderdag 3 april 2014

Tepels

Ik was in Haarlem, op uitnodiging van een vriend. Ik wilde graag naar Teylers museum om de elektriseermachines in het echt te zien; ik vind het een erg mooi museum: ik houd van die oude donkerhouten vitrines. Er zijn ook prachtige schilderijen; ik ben erg onder de indruk van de verfijnde techniek die de schilders uit de oude tijd beheersten. Na Teylers naar de Sint Bavo.

De sint Bavo vind ik een wel heel wonderlijke kerk. Katholiek en later Protestants; een kruising tussen de pracht en praal van het katholieke en de soberheid van het protestantse. Het orgel is schitterend om te zien!

Maar het is een eigenaardig gebouw: eigenlijk is het een enorme begraafplaats. De hele vloer bestaat uit grafstenen en ik vond het steeds vreemder dat men een kerk een “godshuis” noemt. Ik kan me niet voorstellen dat een god zou willen dat zijn volgelingen -boven op een berg lijken- eer aan hem / haar / het bewijzen. Het is me nu wel duidelijk waar de uitdrukking “rijke stinkerd” zijn oorsprong vindt; ik kan me daarbij heel goed voorstellen dat de aandacht van de gelovigen daardoor niet altijd ten volle aan gods woord was gewijd.

Een andere verontrustende gedachte kwam bij me op: het is heden ten dage / vandaag de dag vermoedelijk verboden om foto’s van de mooie ornamenten van het orgel op Facebook te zetten. Het imposante orgel is gebouwd van 1735 tot 1738 en was destijds het grootste orgel ter wereld, dus foto’s zullen er zeker wel van gemaakt worden... Maar helaas voor de gebruikers van het Suikerberg produkt: er zijn op die ornamenten heel veel welgevormde vrouwenborsten met de daarop aanwezige - niet afgeplakte! schande! - tepels te zien. Daar hadden de gelovigen in 1739 duidelijk geen moeite mee. Die wisten wel hoe vrouwenborsten er uit zien. Maar Facebook in 2014 heeft vermoedelijk wel bezwaren. Dus zulke foto’s zullen wel verwijderd worden. Ik kan het niet testen: ik heb Facebook al een tijdje geleden ontvriend. We leven in een geschifte tijd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten