maandag 7 april 2014

JS Bach

Een paar weken geleden: een TV programma, gepresenteerd door een verdienstelijk doch popiejopie pianist. Bach! De vader van alle muziek, de mastodont die alle klassieke muziekprogramma’s overheerst! De Mattheus Passion, de moeder aller werken, etc. etc. Helaas: het blijkt volgens de presentator dat Bach ook de vader van de popmuziek is. Hij toonde aan dat in de Beatlesmuziek veel Bach zat. Hij speelde ook op een synthesizer razendsnel een stukje Bach, dat daardoor op iets van Van Halen ging lijken. Het konijn van een vriendin heet ook Van Halen... maar dat ter zijde.

Een vriend speelt al jaren in een klein orkest; ik maakte daar soms geluidsopnamen van. En al die Bach en ook Mozart begon me behoorlijk de keel uit te hangen. Op mijn vraag of er niet eens iets anders ingestudeerd kon worden was zijn reactie: “Dat is veel te moeilijk!”. Inderdaad: het instuderen van de “Lieder eines fahrenden Geselles” van Mahler bleek inderdaad al veel moeilijker te zijn dan iets van Bach: lastige wisselingen van tempo- en maat; lastige harmonieën. Voor de uitvoering begon duurde het repeteren met de zanger dermate lang dat er nauwelijks tijd was voor repeteren van de overige werken. Het resultaat beviel me zeer goed.

Dit alles bewijst voor mij dat het hoogtepunt van de meeste werken van Bach achter de rug ligt. Na het TV programma was mijn samenvatting van de inhoud: Bach heeft gewoon heel veel erg degelijke en knappe popmuziek gecomponeerd (pun intended). Ik vermoed dat het gemiddelde publiek een beetje achter loopt: er is na Bach prachtige muziek gecomponeerd die gelukkig weinig met popmuziek te maken heeft. Men neemt immers nooit - om maar wat te noemen - muziek van Satie, Messiaen, Hindemith, Varèse of Bartók als voorbeeld van “pop in de klassiek”.

Het TV programma was naar mijn idee de zoveelste krampachtige poging om jongeren de concertzaal in te lokken. Zeker in deze tijd waarin al heel wat cross-over wordt gespeeld. Ik vermoed dat, als je jongeren wilt lokken, je dan beter net als Pierre Boulez wat geschikt werk van Frank Zappa kan presenteren. Ik ben bang dat het te moeilijk is... zowel voor sommige musici als luisteraars...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten