donderdag 10 april 2014

Fyra foutje #4

Ik dacht een paar weken geleden al: “wat hebben de media weinig te melden over de Fyra”. Dus ging ik zoeken hoe het er bij stond, maar ik bemerkte een radiostilte na november 2013. Vreemd, maar wellicht was er ook niks te melden. Ik dacht wel telkens aan mijn slotopmerkingen bij eerdere stukjes: “Raad eens wie gaat betalen?”.

Nu, dat laatste is eindelijk duidelijk. Aggentaggentig (88) miljoen en dan hebben we dus mooi niks. Ongeveer EU 5,17 per Nederlander, van zuigeling tot hoogbejaarde. Een kleine 21 Euri voor een gezin met twee kinders. Het zal wel uit de staatskas komen. Ach, het is maar een klein bedragje;  de houderschapsbelasting en benzine-accijns zijn voor de eigenaar van een auto of motorfiets een ruime veelvoud van het bedrag. Maar als je in de bijstand zit denk je vast anders over die 21 Euri.

Ik heb het sterke vermoeden dat we goedkoper uit geweest zouden zijn als we die paar geleverde softreinen hadden betaald en daarna een stel Nederlandse vakmensen de treinen onder handen zou hebben genomen. Voor 88 miljoen kan je heel wat manuren betalen! Stel voor het gemak 88 euro per uur bruto voor een vakman, dan kan je een miljoen manuren betalen! Dat is ongeveer 500 manjaar bij een 40-urige werkweek en twee weken vakantie per jaar. Zouden die paar treinen daarmee niet gefikst kunnen worden? Misschien hadden we de Nederlandse expertise dan ook aan AnsaldoBreda kunnen verhuren.

Of ben ik nu vreselijk dom aan het fallussen? Dan verneem ik dat graag, maar wel asteblief met onderbouwing. dat is ook voor anderen interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten