vrijdag 18 april 2014

Sarah

De 14-jarige Sarah zal wel de schrik te pakken hebben van de gevolgen van haar ondoordachte  tweet naar American Airlines: “Hallo mijn naam is Ibrahim en ik kom uit Afghanistan. Ik maak deel uit van al-Qaeda en op 1 juni ga ik echt iets groots doen, dag.” Ze werd meteen in een Rotterdamse cel gezet.

Een andere Sarah heeft in een zeer ver verleden ook ooit iets ondoordacht gedaan: ze stuurde uit jaloezie de slavin Hagar met haar zoontje Ismael, dat overigens op verzoek van Sarah door haar echtgenoot Abraham bij die slavin was verwekt, de woestijn in: door een wonder overleefden Hagar en Ismael en legden zo de basis voor de latere islam... en werden daardoor heel indirect een paar duizend jaar later postuum mede oorzaak van die tweet van de zogenaamde Ibrahim. (Ik hoorde het oudtestamentische verhaal bij monde van een Egyptische collega, een gelovige moslim, waardoor me duidelijk werd dat ook bij sommige moslims verhalen uit dat testament bekend zijn)

Kleine oorzaken, grote gevolgen.
Wat mij verbaast is dat men echt gelooft dat iemand die een terroristische daad wil plegen, dat ook vooraf gaat melden. Ook verbaast het me dat men de zaak niet stil houdt totdat de oorzaak is gevonden: nu maakt het gedrag van de overheden dat men die overheden minder serieus neemt, alsof ze vooral goed zijn in het oppakken van belletjestrekkers. Het lijkt me dat je de terreurdaad in stilte voorbereid, en na afloop de verantwoording opeist. Of laat opeisen als je het zelf niet overleeft. Of zouden sommige terroristen echt zo dom zijn om hun daad in bedekte termen aan te kondigen?

Ik ben benieuwd hoe het met onze 14-jarige Sarah zal aflopen. Zou ze op school veel respect van haar klasgenoten krijgen? Ik heb het vermoeden dat de media er verder over zullen zwijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten