woensdag 5 juni 2013

Banken en service? #1

Mijn vader vertelde over de tijd dat hij zijn loon in een bruin papieren zakje kreeg. Zijn werkgever vond het maar lastig om de boekhouder elke maand met zo veel geld over straat te laten gaan en verzocht iedereen een girorekening te nemen. Het is 1970.
Mooi hoor: de girorekening gaf 3% rente, en je kon heel makkelijk betalingen doen: met een pen een overschrijvings briefje invullen (briefjesboekjes waren gratis, en de enveloppen ook) en op de post doen.
Geld overmaken naar het buitenland: gewoon het bedrag invullen in buitenlandse valuta (hij liet een nota in Engelse ponden zien van een Londense boekhandel) en het werd overgemaakt tegen de dan geldende koers. Geen bijkomende kosten.
En het allermooiste: iets dat kascheque heette: daarmee kon je overal in Europa contant geld opnemen, zelfs in het kleinste dorpje in Frankrijk of Ierland is wel een kruidenier met een apart bankloketje, en het werkte perfect.
Ondertussen is die 3% rente allang 0%; overmaken naar buitenland is een heel gedoe met extra kosten; de kascheque is afgeschaft met een k*tsmoes over oneerlijke bankenconcurrentie, boekjes niet meer gratis.

Vader was duidelijk geprikkeld. Dat kwam omdat hij bij de ING een bedrag nodig had dat boven de PIN limiet uitging: de bankmedewerker zag dat hij een aardig bedrag bezit en probeerde hem een beleggingsrekening aan te praten “40% rendement over de afgelopen 5 jaar meneer”.  Zijn reactie: als jullie zo goed kunnen beleggen, begin dan maar mijn overschrijvingsboekjes weer gratis te maken en geef weer rente op de betaalrekening.

Mijn reactie: “maar je kan toch ook internetbankieren” werd lachend afgedaan: voor internetbankieren heb ik een computer nodig, maar hoe moet ik weten wat voor een? Apple? Microsoft? Ipad? tablet? Smartphone? met wat voor besturing? apparaat zal toch ongeveer 500 Euri kosten. En ik heb een internet toegang nodig, wat kost dat abonnement? En gedoe met updates, firewalls, apps en zo? ik begrip daar toch niks van dus ze kunnen me alles aansmeren. Ik heb ook geen zin om me in die poespas te verdiepen.  En mocht ik ineens in een ziekenhuis worden opgenomen, wie controleert dan mijn betalingen en zo? Of ik vergeet mijn wachtwoorden, ik ben immers ook al wat ouder? Moeten de buren het voor me doen, lijkt me van niet! PC is leuk hoor, maar ik vind een balpen echt handiger voor dit soort dingen.

tja. ik had stof tot nadenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten