vrijdag 28 juni 2013

Propaganda.

Hierbij eerst een paar citaten van iemand die in het verleden buitengewoon veel succes heeft gehad met propaganda ofwel reclame. In de taal van Goethe en Schiller, maar dat moet dan maar even.

<Quote>

...Dabei verstanden die maßgebenden Stellen der Regierung soviel wie nichts vom Werte und vom Wesen der Propaganda. Daß durch kluge und dauernde Anwendung der Propaganda einem Volke selbst der Himmel als Hölle vorgemacht werden kann und umgekehrt das elendeste Leben als Paradies...

"Jede Reklame, mag sie auf dem Gebiet des Geschäftes oder der Politik liegen, trägt den Erfolg in der
Dauer und gleichmässigen Einheitlichkeit ihrer Anwendung."

...Aber alle Genialität der Aufmachung der Propaganda wird zu keinem Erfolg führen, wenn nicht ein
fundamentaler Grundsatz immer gleich scharf berücksichtigt wird. Sie hat sich auf wenig zu beschränken und dieses ewig zu wiederholen...

<Unquote>

Het voorgaande werd geschreven in een tijd zonder internet, en de radio was de kinderschoenen nauwelijks ontgroeid: een radio was peperduur en de meeste toestellen ontvingen alleen middengolf. De samenvatting van de Duitse tekst is simpel gezegd: herhaal een eenvoudige boodschap voortdurend en men gaat de inhoud geloven.
Dat doen Coca-Cola; MacDonalds, Nike en consorten en zie: het werkt. Ik ga er maar van uit dat de reclametechniek nu nog een stuk verbeterd is.

Wat mij toch verbaast: hoe komt het dat bijna iedereen die na ongeveer 1975 een bioscoop bezoekt ineens emmers popcorn zit te vreten met liters Cola er bij? Is dat door een stiekeme popcornpropaganda gekomen? Dat is me dan jammer genoeg niet opgevallen. Spike Jones heeft omstreeks 1947 al een spotlied op het popcornvreten in de bios gemaakt, het heet “Popcorn Sack”, dus ook toen ergerden Amerikanen zich er al aan.

De andere kant: Popeye was een stoere zeevaarder die oersterk werd als hij spinazie uit blik at, maar ik heb de indruk dat het met de spinaziehandel niet zo goed is gelopen als met de popcorn. Kennelijk moet het produkt dus niet al te onsmakelijk zijn.

Deze hele inleiding was bedoeld om jullie aan te zetten tot het herkennen van propaganda.

Bijvoorbeeld de propaganda die vertelt hoe geweldig die EU toch is. Hoe de overheid haar best doet voor het welzijn van alle Nederlanders. Welk een zegen het privatiseren van de gezondheidszorg is -de verzekeraar stelt zich binnen kort op de plaats van de arts-. Dat sporten zo gezond is -vraag het eens aan een ambulance verpleger-. Dat vrijwilligerswerk je zo verrijkt -terwijl je een arbeidsplaats bezet-. Dat suiker zo gezond is -eet eens een pannekoek en lees de tekst op de Van Gilse poedersuikerbus-. Enzovoort.

Probeer een herhaling van een eenvoudig bericht te herkennen en wees op je hoede. Dat is zeker vandaag de dag niet zo eenvoudig als het klinkt. Maar het kan misschien een hoop ellende voorkomen. Bijvoorbeeld de soort ellende die mede voortkwam uit een Duits boek met propaganda.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten