woensdag 19 juni 2013

De spoorwegen milieuvriendelijk?

Mijn partner heeft een NS voordeelkaart en ontvangt daardoor het blad “Spoor”.
In dat blad vind je kortingsbonnetjes voor als je bijvoorbeeld besluit een “spoorwegwandeling” te gaan doen. Een goedkoop kopje koffie op vertoon van het kortingsbonnetje en zo. Meestal wordt de wandeling elders in het blad ingeleid door een bekende Nederlander. Die het verhaaltje vast niet gratis vertelt. Ach, als je geld hebt om met de trein te reizen, dan helpt dat kopje koffie ook niet echt, lijkt me. Zouden er echt mensen zijn die denken: “Als we die wandeling doen dan scheelt dat een kopje koffie, nou, dan kan het er net uit deze maand”.

Maar goed, het is een maniertje om het blad en abonnement een sympathiek kadertje te geven. Wat mij echter intrigeert, is dat men de besparing in CO2 aangeeft, voor als je met de trein reist in plaats van met de auto. Natuurlijk bedoeld om de spoorklant een goed gevoel geven omdat die iets aan het milieu doet.

Ik twijfel sterk aan die CO2 cijfers. Ik wil weten hoe ze dat berekenen.
Wat ik van –op dat gebied nogal onnozele- bekenden hoorde, was “de wrijving van staal op staal is heel gering, dus de trein gebruikt weinig energie om te rijden, veel minder dan een auto”. Dat is zeker waar en daarom is de remweg van een trein ook zo ongelooflijk lang. Ik heb ooit een remproef meegemaakt in een trein van de 1600 serie die 160 km/uur reed, en het remmen was nauwelijks te merken; door de ABS blokkeerden de wielen gelukkig niet. Toen de trein na enige kilometers stil stond sloeg de rook wel van de remblokken.

Maar het rijden van een trein bestaat niet alleen uit wrijving van wielen op rails! Hoeveel energie gaat er in de aanleg van die rails inclusief de fundering en de kunstwerken, af te schrijven over de te verwachten levensduur? Kunstwerken is een naam die architekten geven aan tunnels, bruggen, verdiepte aanleg van het spoor en zo meer. En hoeveel energie gaat er in het onderhoud van het spoor inclusief de hele infrastructuur van beveiliging, spoorbomen, stroomvoorziening door bovenleidingen, schoonmaken van de rijtuigen, en al die stations met loketten.en poortjes ivm de OV-shitkaart? Ik ben benieuwd of bijvoorbeeld de stationnetjes Holten, Rijssen en Wierden ook poortjes gaan krijgen! En wat kosten de ondersteunende bedrijven met kantoren en software aan energie?

Als alle CO2 die voor de hele treinbusiness nodig is wordt opgegeven bij de vergelijking met de auto ben ik zeer tevreden. Ben benieuwd naar de volgende “Spoor”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten