donderdag 27 juni 2013

Over de Euromunten

Ineens herinnerde ik me een verzamelmapje dat je kon kopen om euromunten in te verzamelen. Dat vonden verzamelaars leuk en ze waren blij als er weer een Finse munt werd gevonden. Maar ineens besefte ik dat de munten wel degelijk iets van het betreffende land weergeven. Ik neem het rijtje munten zoals dat oorspronkelijk werd uitgegeven. Voor details zijn er meerdere websites.

Oostenrijk: Gentiaan; Edelweiss; Sleutelbloem; Stephansdom in Wenen; Slot Belvedere; Secessionsgebouw; Wolfgang Amadeus Mozart; Bertha von Suttner.

België: 8x Koning Albert II

Duitsland: 3x Eikenblad, 3x Brandenburger Tor in Berlijn; 2x de Adelaar

Spanje: 3x Kathedraal van Santiago de Compostella, 3x Miguel de Cervantes; 2x Koning Juan Carlos

Frankrijk: 3x Marianne; 3x de zaaister; 2x Liberté, égalité, fraternité

Finland: 6x het wapen van Finland, twee zwanen; bloem en de vrucht van de kruipbraam

Griekenland: Een trireem, een korvet; Een moderne tanker; Rigas Fereos; Ioannis Kapodistrias, een uil en godin Europa.

Italië: Castel del Monte; Mole Antonelliana; Colosseum; Geboorte van Venus van Sandro Botticelli; beeld van Umberto Boccioni; Ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius; Vitruviusman van Leonardo da Vinci; Dante Alighieri.

Ierland: 8x de harp

Luxemburg: 8x groothertog Hendrik

Nederland: 8x de koningin

Portugal: 8x koninklijk zegel omstreeks 1140

Wat betreft fantasieloosheid springen Nederland, Luxemburg, België; Ierland en Portugal er uit.
Had Nederland niet wat tijdlozers dan de koningin kunnen verzinnen? Rembrandt, Erasmus, Spinoza, Jan Steen; dijken en watermolens? Van Luxemburg weet ik geen bijzonderheden, maar hun vlag is wel bijna gelijk aan de Nederlandse... België heeft ook wel meer te bieden dan de koning; ik denk aan Rubens; het Atomium; Willem Elsschot en zo meer. Ook Ierland heeft wel wat meer dan de harp; James Joyce; Parnell; de Shamrock die alleen daar groeit, en vast veel meer. En heeft Portugal alleen maar een politieke mededeling van 1000 jaar geleden te doen? Ook Finland doet het maar magertjes.

Jammer is dat Duitsland en Spanje zich er ook makkelijk van afmaken. Of zouden de Duitsers bezwaar hebben tegen Schiller; Goethe, Bach, Nietsche en andere grootheden? Waren het er zoveel dat ze niet konden kiezen?
Spanje heeft ook de Sagrada Familia, of is dat Catalaans en mag die wereldberoemde kerk daarom niet? Beroemde componisten als Granados, Manuel de Falla, Albeniz, schamen ze zich daar voor?
Hetzelfde geldt voor Frankrijk.

De enige landen die het in mijn optiek goed hebben begrepen zijn dus Oostenrijk; Griekenland en Italië: geen politici of koningen: Van Oostenrijk kan ik me voorstellen dat men niet aan van vroeger  bekende personen wordt herinnerd, en je zal toch Berlusconi op je munt hebben!

Ik zit maar een beetje te fantaseren, maar ik ben wel razend benieuwd naar wat alle overwegingen van al die commissies zijn geweest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten