maandag 17 juni 2013

Ethies verantwoord doden.

Nou, dat was een hele verrassing (not!). Wapenfabrikanten zijn bezig met het ontwikkelen van robots die kunnen doden. Ik dacht meteen: dat zijn de ideale soldaten! Ze denken niet na (wat menselijke soldaten soms nog wel doen); ze voeren als ze goed ontworpen zijn feilloos opdrachten uit (dat is bij mensen wel eens anders); ze worden niet moe; ze krijgen geen stress; ze worden niet ziek; ze gaan niet aan de drank of drugs; kortom: de ideale soldaat! Consequentie is wel dat degene die het commando geeft nu echt de moordenaar is; hij kan het nu niet meer afschuiven op de “gewone” soldaat. En naar mijn idee ook niet op de schrijver van de software, welke software hopelijk tot in den treure is getest.

Als ik op commando zou moeten doden, dan zou ik uitsluitend mezelf verantwoordelijk houden voor de moord, ik kies er immers ook zelf voor om als een automaat commando’s op te volgen.

Maar de grootste verrassing was voor mij dat er ineens een filosofische discussie ontstond omdat filosofen het doden door robots niet ethies vinden. Alsof doden door echte mensen (bom uit vliegtuig gooien; raket afschieten die 50 kilometer verderop neerkomt; ontbladeringsmiddelen rondstrooien en zo meer) wel ethies zou zijn.

Ik zie regelmatig advertenties die aanmoedigen tot het volgen van een cursus filosofie. Hoewel het denken over het denken me interesseert, voel ik me niet echt geroepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten