donderdag 6 juni 2013

Cellen: te weinig of te veel?

Ongeveer 20 jaar geleden (ca 1995) was regelmatig in het nieuws dat er een cellentekort was. Er moesten dringend gevangenissen bijgebouwd worden, ook omdat bestaande gevangenissen verouderd waren. En 2 gedetineerden in 1 cel, dat mocht toen echt niet. Dus er werd gebouwd en gebouwd en men zag dat het goed was.

Nu kijk ik met verbazing naar de nieuwsberichten: tegenwoordig zijn er ineens cellen teveel en moeten er gevangenissen sluiten. Zijn er nu ineens veel minder boeven m/v dan 20 jaar geleden?

Het enige wat ik wel vrij zeker weet is dat mensen gevangen houden een kostbare zaak is. Ik heb ooit in verband met een sollicitatie een dag meegelopen in een gevangenis, en het werd me duidelijk dat het een wereld op zichzelf is, met ongeveer 1 werknemer per gedetineerde. Voor de werknemers is het fijn dat ze werk hebben, maar het is wel een enorme kostendruk op de gemeenschap. Kosten verminderen zal dus het motto zijn. Dat kan met sluiten van gevangenissen, ontslaan van personeel en boeven met enkelbandjes thuis laten zitten. Of men een enkelbandje als straf zal ervaren?

Die omslag binnen 20 jaar lijkt me toch echt wel een geval van korte termijn denken. Een niet onbekend verschijnsel bij politici.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten