woensdag 19 juni 2013

Fyra Foutje? #2

Lachen zeg: de directeur van treinenfabriek Ansaldo Breda in het Binnenhof, waar ook Belgen aanwezig zijn. Wat moet een treinfabrikant toch bij de regering?

Ik heb voor verschillende heel grote bedrijven gewerkt, en het viel me op dat directeuren van die bedrijven maar een zeer beperkte kennis hebben van het product dat het bedrijf levert. Over het algemeen zijn het beschaafde en erudiete lieden, welke zich keurig kleden en die tijdens een diner een onderhoudend gesprek op niveau kunnen voeren, gelardeerd met beschaafde kwinkslagen. Ook de nieuwjaarstoespraak gaat ze doorgaans vlot af. Allemaal leuk en aardig, maar je maakt mij niet wijs dat die meneer van de grote treinenfabriek details van het product kent. Hij kan ook niet anders dan de problemen ontkennen; zijn juridische achterban zal hem wel op het hart gedrukt hebben vooral niet toe te geven dat het produkt niet deugt.

Onze regering bestaat eveneens uit lieden die doorgaans de ballen verstand hebben van technische zaken. Ze laten zich wat influisteren door lieden die er ook maar zijdelings mee te maken hebben en zijn eigenlijk van hetzelfde laken uit Italië een pak. De overheid had ooit de gedachte dat privatiseren door de concurrentie een goedkoper en beter product zou opleveren. Misschien moeten we de regering ook maar privatiseren.

Wie ik in het hele verhaal nog steeds node mis, zijn de technici. Weet je wel: die mensen die een motor kunnen reviseren, bedrading kunnen aanleggen, gewoon die vaklieden die de boel aan de praat houden en die echte kennis van zaken hebben. Die altijd lopen te emmeren en te zeuren “dat het project op op niks uitloopt als we zo doorgaan”. Die er tijdens het hele traject van aanvraag van de offerte; kwaliteitskeuringen en afnametesten kennelijk niet of nauwelijks bij betrokken waren. Of zouden ze hun mond niet mogen open doen? Of zouden ze zwijgen en denken: “het management wil het zo graag, nou, dan zien ze vanzelf wel waar het schip strandt”

Iedere motorrijder kon je omstreeks 1970 vertellen dat Italiaanse motoren geweldig sturen en er snel  uitzien, maar dat de bedrading doorgaans van kwaliteit poppenhuis was. Als er problemen waren, begin maar bij de bedrading te zoeken. Enig idee hoeveel bedrading er in een trein zit? Niks nieuws onder de zon.

Eén keer raden wie gaat betalen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten