vrijdag 7 juni 2013

De prijs van elektrische auto’s.

Waarom, zo vraag ik me af, zijn elektrische auto’s zo duur? Ik bedoel niet de hybride modellen, maar de volledig elektrische. Vergeleken bij een “gewone” auto zit er namelijk bijna niks meer in:

Geen versnellingsbak, geen koppeling, geen benzinetank, geen uitlaat met katalysator en sensoren, geen inlaat met luchtfilter. De elektromotor is een wonder van eenvoud vergeleken met een 4-cylinder motor: het rendement is zo goed dat er vergeleken met een verbrandingsmotor nauwelijks warmte vrijkomt, dus koelcircuit (pomp, radiator, thermostaat etc.) is niet nodig. De smering is permanent, dus een heel olierondpomp gebeuren met filters hoeft er niet in. Geen kleppen; inspuiting of carburatie, geen nokkenaskettingen; geen dynamo; geen startmotor.

Wat er wel in zit is natuurlijk de besturings elektronica. Die is niet zo heel bijzonder: motoren van treinen en trams worden al meer dan 30 jaar met dit soort elektronica bestuurd, voor een auto heb je dan een aangepaste mini-uitvoering van die besturing nodig. Daar kunnen de kosten niet in zitten, lijkt me, ook omdat elektronica bij massaproductie echt heel goedkoop kan zijn.

Blijft over: de accu. Die is vergelijkbaar met de accu in een laptop of mobieltje, maar dan heel erg groot en met een hoge spanning. Daarbij hoort een oplaadcircuit, maar ook dat is weer vrij eenvoudige elektronica. Ik vermoed dat die accu het dure onderdeel is. Wat erger is: als die accu net zo lang meegaat als die van een laptop, dan wordt het wel een heel erg dure grap.

Los van de hele discussie over fossiele brandstoffen, milieu, gebruiksgemak, aanleg van laadpalen, veiligheid als bij een aanrijding de accu inwendig sluiting krijgt en zo meer, ben ik erg benieuwd waarom die auto’s zo duur zijn. Wie het weet mag het zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten