dinsdag 11 juni 2013

Het elektronisch patiënten dossier

Het is een beetje uit het nieuws geraakt, en ik heb geen idee of voornoemd dossier nu al wel of niet wordt gebruikt. Wel schijnt er al een gigantisch kapitaal in de ontwikkeling te zijn gestoken. Ik vertrouw hoe dan ook de veiligheid van het systeem niet: veiligheid is immers afhankelijk van de mensen die het gebruiken en ontwerpen, en niet van de elektronica.

Ik heb een heel simpele en heel goedkope oplossing voor het dossier: laat iedereen die dat wil een USB stick bij zich dragen waarop een arts gegevens kan toevoegen en bekijken. Dit heeft veel voordelen:

* de arts hoeft niet in te loggen op een database die wellicht ook wel eens een storing kan hebben
* een USB stick kost tegenwoordig vrijwel niks meer en heeft genoeg geheugen
* als je op reis bent kan ook in het buitenland een arts je geschiedenis zien (tot nu toe lijkt het me een “nederland-only” project)
* je kan zelf een backup maken
* je hebt altijd inzage in je gegevens

Heb je geen stick bij je, dan heb je misschien pech.
Misschien moet er een universeel formaat voor de bestanden worden afgesproken, bijvoorbeeld PDF, maar dat lijkt me geen echt probleem. En artsen moeten misschien een universele taal afspreken, zoals vroeger het latijn. Engels lijkt me tegenwoordig een handige keuze.

Eventuele geheimhouding ligt nu bij de eigenaar van de stick.
Goedkoop en handig, of ben ik nog wat vergeten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten